• Den pædagogiske læreplan udgør rammen for det pædagogiske arbejde. I de nye styrkede læreplaner er følgende blandt andet centralt:

    • Et fælles pædagogisk grundlag med en række centrale elementer (blandt andet leg, børnefællesskaber og et bredt læringsbegreb), som skal udgøre den forståelse og tilgang, hvorpå der skal arbejdes med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i dagtilbud.

    • Arbejdet med etablering af et pædagogisk læringsmiljø hele dagen, herunder i rutinesituationer, planlagte aktiviteter og børneinitieret leg. Beskrivelser af de seks læreplanstemaer samt nye, brede pædagogiske mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring for hvert tema.

    • At den pædagogiske læreplan skal forholde sig til børn i udsatte positioner, forældresamarbejde om børns læring, sammenhæng til børnehaveklassen samt samarbejde med det omkringliggende samfund.


I Humlebo børnehave har vi legen samt læringsmiljøer centralt. Vi tror på at legen er det bærende element  i etablering af trivsel, læring og udvikling hos børnene. Vi har derfor bl.a. haft foredragsholder Kit Nørgaard med på en personaledag, hvor vi som personale fik inspiration til forskellige lege ud fra ”legepaletten”. Herefter inviterede vi Kit med til et forældremøde, hvor hun fortalte, inspirerede og legede med forældrene. Legepaletten er et redskab, som vi fortsat arbejder med i børnehaven, og som vi bruger i det daglige arbejde med børnene. 

I foråret 2023 var børnehaven udsat for en brand, hvilket betød af vi måtte flytte ud i et år, og i foråret 2024, kunne vi flytte tilbage til vores nyrenoverede lokaler. Dette har betydet, at vi har haft muligheden for at starte forfra i indretningen af børnehaven og har derfor fået etableret nogle gode læringsmiljøer, som vi mener, danner de bedste forudsætninger for nærvær og flow i legen.