Hvepsestuen også kaldet storbørnsgruppen, består af de børn som det kommende år skal starte i skole. 
Vi leger med bogstaver, rim og remser, sammensatte ord og meget mere, med henblik på at blive klar til næste skridt i børnenes liv – nemlig at starte i skole. Hertil har vi især fokus på det sociale, som har en stor betydning for deres trivsel og indlæring. Derudover har vi forskellige temaer hen over året. Dette er bl.a. 

  • Yoga 
  • Førstehjælp 
  • Digital dannelse

På Hvepsestuen, har vi brobygning med andre institutioner, for at give børnene mulighed for, at skabe nye sociale relationer til andre børn i byen, inden skolestart. Vi deltager også i brobygningsdage på skolerne. I storbørnsgruppen går børnene til svømning en gang om ugen. Her bliver børnene introduceret til/fortrolige med ”det våde element”. Dette gennem forskellige lege og øvelser.

Vi har et stort fokus på sikkerheden (glatte gulve, skarpe kanter, at man kun går i vandet når der er en voksen mm.), hygiejne og selvhjulpenhed. 
Sebastian er uddannet livredder og alt personale er introduceret til førstehjælpsproceduren i svømmehallen.  

Gennem deres tid i storbørnsgruppe, arbejder vi på at børnene kan følgende:

Selvhjulpenhed:

  • tage tøj af og på - efter vind og vejr
  • selv lægge sin madkasse og frugt på plads og pakke det om eftermiddagen
  • selv pakke turtaske
  • Toiletbesøg: Børnene skal øve sig på at tørre sig selv
  • vaske hænder
  • pudse næse
  • holde styr på egne ting
  • Sidde pænt ved bordet under hele måltidet
  • åbne og lukke madkasse/drikkedunk selv
  • Vi har 2 ugentlige stjernebørn på stuen

Socialt/følelsesmæssigt:

  • tage hensyn til andre
  • lytte til hinanden
  • ikke afbryde
  • vente på tur
  • Vente på tur og give plads til andre
  • vise medfølelse og sætte sig i andres sted
  • aflæse andre børns signaler
  • kende egne grænser og respektere andres grænser
  • turde tage kontakt på en positiv måde
  • kunne lege med andre børn, i store og små grupper
  • være tryg ved at være sammen med mange børn og forskellige voksne
  • selv at være aktiv og tage initiativ
  • forstå og respektere regler
  • kunne vise/udtrykke følelser (glæde, sorg, angst og vrede)

Koncentration:

  • forstå flere kollektive beskeder på en gang og udføre disse
  • arbejde selvstændigt i en længere periode ad gangen uden voksenkontakt
  • sidde stille i 30 min., og være opmærksom på en opgave
  • Være opmærksom og fokusere på en opgave i 30 min

Sprogligt:

  • interessere sig for at lege med lyde, rim og remser og kunne lave eget rim
  • kunne op til 5 bogstaver inklusiv deres eget forbogstav
  • kunne skrive sit eget navn
  • turde sige noget i større grupper, så det forstås
  • kunne forstå/give en besked
  • kunne løse konflikter sprogligt
  • kunne lytte til og genfortælle en historie
  • vide at vi læser fra højre mod venstre, og vide hvad en forside, bagside og en forfatter er
  • have talbegreber
  • kunne tælleremse/pegetælle til 20
  • have begreber om sig selv og sin omverden (familie, navn, alder og adresse)

Motorisk:

  • kunne køre på 2 hjulet cykel
  • kunne gynge selv
  • sparke hårdt til en bold
  • hoppe med samlede fødder og hoppe over en højde der svarer til knæhøjde
  • sidde stille i længere tid
  • klippe sikkert efter streg
  • tegne med detaljer
  • spise med bestik
  • gribe og kaste en bold
  • have en god balance
  • kunne hinke

Hos Hvepsene forventes det også

  • at børnene tager del i den ugentlige tur i svømmehallen
  • deltager i brobygningen med Maglemuen, hvor der laves bevægelseslege på tværs af institutionerne
  • deltager i besøgene på plejehjemmet, hvor de øver sange, sanglege, rim og remser inden og de laver små gaver til beboerne.
  • at de deltager i Luciaoptog
  • Når de er med på tur med de andre grupper, så skal de agere hjælpere for de mindre i trafikken
  • vi har fokus på leg igennem de styrkede læreplaner.