Hvepsestuen også kaldet storbørnsgruppen, består af de børn som det kommende år skal starte i skole.
Vi leger med bogstaver, rim og remser, sammensatte ord og meget mere, med henblik på at blive klar til næste skridt i børnenes liv – nemlig at starte i skole. Hertil har vi især fokus på det sociale, som har en stor betydning for deres trivsel og indlæring. Derudover har vi forskellige temaer hen over året. Dette er bl.a.
- Yoga
- Førstehjælp
- Digital dannelse
På Hvepsestuen, har vi brobygning med andre institutioner, for at give børnene mulighed for, at skabe nye sociale relationer til andre børn i byen, inden skolestart. Vi deltager også i brobygningsdage på skolerne. I storbørnsgruppen går børnene til svømning en gang om ugen. Her bliver børnene introduceret til/fortrolige med ”det våde element”. Dette gennem forskellige lege og øvelser.
Vi har et stort fokus på sikkerheden (glatte gulve, skarpe kanter, at man kun går i vandet når der er en voksen mm.), hygiejne og selvhjulpenhed.
Sebastian er uddannet livredder og alt personale er introduceret til førstehjælpsproceduren i svømmehallen.
Gennem deres tid i storbørnsgruppe, arbejder vi på at børnene kan følgende:
Selvhjulpenhed:
- tage tøj af og på - efter vind og vejr
- selv lægge sin madkasse og frugt på plads og pakke det om eftermiddagen
- selv pakke turtaske
- Toiletbesøg: Børnene skal øve sig på at tørre sig selv
- vaske hænder
- pudse næse
- holde styr på egne ting
- Sidde pænt ved bordet under hele måltidet
- åbne og lukke madkasse/drikkedunk selv
- Vi har 2 ugentlige stjernebørn på stuen
Socialt/følelsesmæssigt:
- tage hensyn til andre
- lytte til hinanden
- ikke afbryde
- vente på tur
- Vente på tur og give plads til andre
- vise medfølelse og sætte sig i andres sted
- aflæse andre børns signaler
- kende egne grænser og respektere andres grænser
- turde tage kontakt på en positiv måde
- kunne lege med andre børn, i store og små grupper
- være tryg ved at være sammen med mange børn og forskellige voksne
- selv at være aktiv og tage initiativ
- forstå og respektere regler
- kunne vise/udtrykke følelser (glæde, sorg, angst og vrede)
Koncentration:
- forstå flere kollektive beskeder på en gang og udføre disse
- arbejde selvstændigt i en længere periode ad gangen uden voksenkontakt
- sidde stille i 30 min., og være opmærksom på en opgave
- Være opmærksom og fokusere på en opgave i 30 min
Sprogligt:
- interessere sig for at lege med lyde, rim og remser og kunne lave eget rim
- kunne op til 5 bogstaver inklusiv deres eget forbogstav
- kunne skrive sit eget navn
- turde sige noget i større grupper, så det forstås
- kunne forstå/give en besked
- kunne løse konflikter sprogligt
- kunne lytte til og genfortælle en historie
- vide at vi læser fra højre mod venstre, og vide hvad en forside, bagside og en forfatter er
- have talbegreber
- kunne tælleremse/pegetælle til 20
- have begreber om sig selv og sin omverden (familie, navn, alder og adresse)
Motorisk:
- kunne køre på 2 hjulet cykel
- kunne gynge selv
- sparke hårdt til en bold
- hoppe med samlede fødder og hoppe over en højde der svarer til knæhøjde
- sidde stille i længere tid
- klippe sikkert efter streg
- tegne med detaljer
- spise med bestik
- gribe og kaste en bold
- have en god balance
- kunne hinke
Hos Hvepsene forventes det også
- at børnene tager del i den ugentlige tur i svømmehallen
- deltager i brobygningen med Maglemuen, hvor der laves bevægelseslege på tværs af institutionerne
- deltager i besøgene på plejehjemmet, hvor de øver sange, sanglege, rim og remser inden og de laver små gaver til beboerne.
- at de deltager i Luciaoptog
- Når de er med på tur med de andre grupper, så skal de agere hjælpere for de mindre i trafikken
- vi har fokus på leg igennem de styrkede læreplaner.